Super strateg, dobry rzemieślnik i odważny przywódca – to co czytasz kształtuje ciebie jako profesjonalistę

Nie ulega wątpliwości, że kluczem do skutecznej kampanii PR jest dobra strategia. Myślenia strategicznego warto wiec uczyć się od najlepszych – na przykład korzystając z doświadczenia osób z tzw. wielkiej czwórki globalnych firm doradczych.

Dobrym przykładem lektury opisującej „kuchnię dobrego stratega” jest książka pt. „Umysł McKinsey“ napisana przez Ethan’a M. Rasiel’a jednego z byłych pracowników firmy doradzczej McKinsey, z której można się  nauczyć m.in jak dobrze formułować wnioski z researchu, by nie były oczywiste  oraz umożliwiały nowe spojrzenie na problemy zarządcze czy komunikacyjne. Książka  Rasiel’a uczy przede wszystkim myślenia procesami,  selekcji materiału, formułowania wniosków w systemie trójkowym oraz korzystania z dobrodziejstw formuły MICE, która upraszcza i porządkuje każdy tok myślenia strategicznego. Wszystko to podane zostało w typowo amerykańskim stylu – w prosty i rzeczowy sposób. Merytoryczny przekaz został wpisany w historię zmagań młodego konsultanta McKinsey, który każdego dnia staje przed nowymi  wyzwaniami. Ze względu na przystępny sposób narracji wiedze o strategii i formułowaniu wniosków przyswaja się praktycznie jednym tchem.

Dla rozpoczynających karierę w PR jedną z obowiązkowych pozycji pomagających uporządkować wiedzę teoretyczną jest „Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju“, dzieło zbiorowe pod redakcją Jerzego Olędzkiego i Dariusza Tworzydło. Książka zawiera opisy podstawowych narzędzi PR, ciekawe case studies oraz komentarze ekspertów z serii „okiem praktyka” dotyczące wszystkich najważniejszych obszarów PR od CSR po komunikację kryzysową.

Osoby, które pociąga PR polityczny i spin doctoring w polskim wydaniu powinny natomiast sięgnąć po lekturę z serii „Ten wredny PR – 2009. Jak Public Relations zmieniło Polskę“, wydaną przez wydawnictwo One Press. Książka pokazuje kulisy debat politycznych, kreowania newsów i wykorzystywania medialnych rekwizytów dla zdobycia popularności lub osiągnięcia medialnych celów.  Jest to kolejne dzieło zbiorowe,  pokazujące różnorodne spojrzenie na PR okiem nie tylko PR-owców, ale także trenerów, coachów oraz samych dziennikarzy. To, co łączy wszystkie zebrane w niej historie, to nietuzinkowe myślenie o  doradztwie komunikacyjnym, wychodzenie poza utarty schemat i odważne przełamywanie obowiązujących standardów. W PR trzeba być bowiem nie tylko  super strategiem, korzystającym z doświadczenia najlepszych specjalistów czy dobrym rzemieślnikiem, sięgającym po wiedzę wybitnych profesorów i znanych praktyków, ale także odważnie wytyczać nowe trendy, o czym starają się przekonać nas autorzy ostatniej pozycji.

Iwona Kubicz, Prezes Zarządu Procontent Communication