10 przykazań dobrych media relations

  1. Starajmy się dobrze poznać dziennikarzy, dowiedzieć o czym piszą i czym się interesują konkretne osoby. Bez sensu jest wysłać materiały z poczuciem, że trafia się tzw. kulą w płot. Żaden dziennikarz
    z naszej bazy nie powinien być dla nas anonimowy.
  2. Wysyłajmy tylko informacje, które mogą być dla dziennikarzy ciekawym newsem, a nie bezwartościowym materiałem. Pamiętajmy, że dziennikarz nie ma obowiązku publikowania informacji, które nie są dla niego interesujące.
  3. Dbajmy o wyczucie czasu – informacja prasowa powinna być przede wszystkim aktualna. Materiały nigdy nie powinny trafiać do redakcji spóźnione np. z powodu wydłużonego procesu akceptacji klienta.
  4. Bądźmy przygotowanie merytorycznie do rozmowy z dziennikarzem na tematy poruszane
    w wysyłanych komunikatach – znajomość branży oraz umiejętność prowadzenia rzeczowej rozmowy jest w przypadku pr-owców warunkiem koniecznym.
  5. Trzymajmy się ustalonych terminów – jeśli obiecujemy dziennikarzowi pozyskanie dodatkowych informacji lub komentarza eksperta, pamiętajmy o wysłaniu ich na czas. Jeśli wiemy, że nie będziemy w stanie dostarczyć materiałów na czas, poinformujmy o tym z odpowiednim wyprzedzeniem.
  6. Podchodźmy z szacunekiem do pracy innych osób – nie zawracajmy dziennikarzom głowy bez potrzeby. Jeśli mamy poczucie, że dzwonimy do nich tylko po to, aby spytać czy wysłana przez nas informacja dotarła i nie mamy im nic więcej do powiedzenia, to lepiej sobie odpuśćmy. Dobry konsultant traktuje kontakt z dziennikarzem jak wyzwanie: mam fajny temat i muszę go jakoś przekonać, że warto go poruszyć. Na dłuższą metę, tylko takie podejście może zaprocentować.
  7. Przed wysłaniem materiałów prasowych, postarajmy się dowiedzieć, co jest dla dziennikarzy interesującym tematem i czego potrzebują. Najlepszy znany mi rzecznik prasowy przed zorganizowaniem konferencji prasowej zawsze konsultował z dziennikarzami, z kim chcieliby się spotkać i jaki temat poruszyć.
  8. Nie bójmy się po partnersku rozmawiać z dziennikarzami. Jeśli wierzymy, że temat jest ważny dla czytelników, starajmy się go w taki sposób przedstawić, aby przekonać dziennikarza do publikacji.
  9. Nie zapominajmy, że dziennikarz jest cały czas w pracy. Jeśli nie możemy jeszcze jakiejś informacji podać do wiadomości publicznej, nie zdradzajmy tego w ogóle. Wypowiedzi poza protokołem nie istnieją. Bierzmy także pod uwagę, że wyróżniając jednych, możemy się narazić na gniew innych.
  10. Traktujmy dziennikarzy jak ludzi, którzy mają swoje pasje i zainteresowania, lepsze i gorsze dni.
    Z niektórymi łatwiej nawiązać kontakt, z innymi trudniej się dogadać. Mimo wszystko warto
    o to zabiegać. Wielu dziennikarzy, których udało mi się poznać, to naprawdę uroczy ludzie o wielu zainteresowaniach, z którymi można porozmawiać praktycznie na każdy temat.


Iwona Kubicz, Prezes Zarządu Procontent Communication