Prognozy na 2018 dla branży PR

Styczeń to dla wielu specjalistów PR i marketingu szansa na wdrożenie najnowszych trendów. Nowości dla branży zostały zapowiedziane już w ostatnim kwartale 2017 roku, podczas światowych konferencji  PR.

Patrząc na trendy z amerykańskiego rynku, w 2018 roku komunikację zarówno produktową jak i korporacyjną czeka jeszcze większe wykorzystanie narzędzi wideo. Praca pijarowców będzie coraz bardziej przypominać pracę w newsroomach portali informacyjnych, w których każdego ranka podczas zebrania zespołu określa się pomysł na wideo news. Następnie jest on produkowany, akceptowany i w drugiej połowie dnia trafia do Internetu, będąc odpowiednio pozycjonowanym i promowanym. Ze względu na coraz szybsze tempo produkcji materiałów wideo, możemy spodziewać się, że tego typu content stanie się też formą dialogu z internautami, odpowiedzią na twórczość influencerów i podstawowym materiałem do promocji Google AdWords, a nawet LinkedIn w przypadku projektów B2B.

Zmianie ulegać będzie też profil umiejętności pijarowca. Będzie to osoba coraz bardziej wielozadaniowa – nie tylko z doświadczeniem w danej branży, mistrzowsko władająca słowem, ale też znająca się na produkcji wideo, promocji w social mediach, wykorzystaniu narzędzi promowania Google’a oraz współpracy z influencerami. Podstawą dla brand PR-u będą kreatywne zespoły o uzupełniających się kompetencjach w zakresie nowych technologii i komunikacji z mediami. Liczyć się będzie nie tylko innowacyjność i pomysłowość, ale również zarządzanie procesem produkcji.

W coraz większym stopniu tworzenie contentu będzie podporządkowane działaniom sales automation i generacji leadów. Znaczącą rolę odegrają także platformy kontaktów B2B typu LinkedIn czy społeczności tworzone w świecie wirtualnym, ale spotykające się również w realu.

Drugim ważnym trendem wynikającym ze zmian pokoleniowych będzie wzrost zaufania do szefów jako liderów nowoczesnej gospodarki. Natomiast spadające zaufanie do polityków oraz fakt, że według ekspertów rynek pracy poprzez robotyzację w ciągu najbliższych 15 lat może ulec całkowitemu przeobrażeniu, sprawia, że poszukujemy osób, które potrafią przewidywać zmiany w naszym otoczeniu i mają swoje propozycje na to jak powinien wyglądać w przyszłości ład społeczno-gospodarczy. Jaki to ma wpływ na public relations? Z pewnością coraz bardziej ufamy, ale też oczekujemy od dużych spółek, że ich szefowie podzielą się z nami swoją wizją świata. Elon Musk, Mark Zuckenberg, Richard Branson mówią dziś o tym, o czym zwykle mówili szefowie rządów. Ten trend coraz bardziej się rozprzestrzenia i obejmuje najbardziej zaawansowane technologicznie branże. Na to powinni być przygotowani dzisiejsi szefowie. Media, pracownicy tych spółek oraz opinia publiczna będą oczekiwały od nich jasnego stanowiska co do wartości, propozycji zmian makrogospodarczych oraz oswojenia z wszechogarniającą technologią. Konsumenci mogą odczuwać strach przed zewsząd napierającymi zmianami technologicznymi i szczególnie dla starszych użytkowników cały czas potrzebne będą kampanie, które z taką technologią oswajają.

Nadchodzący rok ze względu na dobrą koniunkturę gospodarczą z pewnością dla branży zapowiada się pracowicie. Warto jednak na chwilę przystanąć i wdrożyć nowe pomysły, żeby nasze kampanie znów się wyróżniały i nie wiały nudą. Czego wszystkim nam w 2018 roku życzę.