Blog

Działania public relations wspierające HR

Zaskakiwanie i angażowanie kandydatów pomaga w zwiększeniu zainteresowania ogłoszeniem opublikowanym przez firmę poszukującą pracowników. Kreatywne rekrutacje to jeden ze sposobów budowania wizerunku pracodawcy. Warto jednak nie tylko prowadzić proces rekrutacji w sposób niestereotypowy, ale także o nim informować media, by budować wizerunek firmy nowoczesnej, przyciągającej kandydatów. Coraz częściej HR i PR łączą siły by pozyskać i zatrzymać młode talenty.

Czytaj więcej

Znaczenie contentu w komunikacji z pacjentem

 

Dlaczego content marketing w ochronie zdrowia?

 

Budowanie wizerunku w ochronie zdrowia coraz częściej wymaga od nas umiejętności budowania ciekawego contentu. Jak pokazują ostatnie badania, pacjenci coraz częściej poszukują wiedzy na tematy medyczne w sieci. Jednak porady doktora Google nie zawsze są rzetelne i umożliwiają dostęp do prawdziwych informacji. Tendencja do samodiagnozowania się i zbierania informacji w Internecie paradoksalnie może nam pomóc w kształtowaniu wizerunku placówki medycznej lub budowaniu zaangażowania pacjentów w kampanie profilaktyczne i edukacyjne.  Stając się wartościowym źródłem informacji poprzez tworzenie własnych kanałów komunikacji i własnego contentu możemy budować szeroki zasięg i wizerunek naszej marki.

Czytaj więcej

Grzech główny PR-owca – pycha.

Nie bez powodu mówi się, że szewc bez butów chodzi. W świecie public relations pokutuje przekonanie, że dobra agencja powinna obronić się sama, a dodatkowa reklama jest jej zupełnie niepotrzebna. Otóż nic bardziej mylnego!

Czytaj więcej

PR-owiec jak szewc, bez butów chodzi…

Tak w największym skrócie można podsumować badania postrzegania branży PR przeprowadzone na zlecenie Procontent przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Zamiast przyznać się jednak do tego, że niewiele do tej pory  zrobiliśmy na rzecz budowania zrozumienia wokół naszej branży,  gremialnie reagujemy oburzeniem na niską świadomość społeczną pojęcia PR. Dziwią nas również jego złe konotacje. 

Czytaj więcej

Subiektywny przegląd najciekawszych kampanii PR minionego roku

Jak pokazuje przykład ostatnich miesięcy, PR może zmieniać historię nawet wielkowiekowej instytucji. W ubiegłym roku niewątpliwym mistrzem kreowania wizerunku okazał się Papież Franciszek, którego niestandardowe posunięcia takie jak korzystanie z Twittera, telefony do niczego niespodziewających się wiernych czy zaproszenia do wspólnej modlitwy kierowane do prowincjonalnych zakonów na drugim końcu świata, sprawiły, że już podczas pierwszego roku pontyfikatu światowe media takie jak „The New Yorker” określiły Papieża Franciszka mianem charyzmatycznego przywódcy.

Czytaj więcej

Owned media: zagrożenie czy szansa dla PR-owców?

Zabiegiem coraz częściej stosowanym przez rozmaite przedsiębiorstwa, które chcą skutecznie zadbać o swój pozytywny wizerunek, jest bezpośrednia dystrybucja materiałów promocyjnych w formie  magazynów, np. modowych. Przyglądając się im, nie trudno dojść do wniosku, że własne media to dziś zupełnie coś innego niż znane nam sklepowe gazetki. 

Czytaj więcej

10 przykazań dobrych media relations

  1. Starajmy się dobrze poznać dziennikarzy, dowiedzieć o czym piszą i czym się interesują konkretne osoby. Bez sensu jest wysłać materiały z poczuciem, że trafia się tzw. kulą w płot. Żaden dziennikarz
    z naszej bazy nie powinien być dla nas anonimowy.
  2. Wysyłajmy tylko informacje, które mogą być dla dziennikarzy ciekawym newsem, a nie bezwartościowym materiałem. Pamiętajmy, że dziennikarz nie ma obowiązku publikowania informacji, które nie są dla niego interesujące.
  3. Dbajmy o wyczucie czasu – informacja prasowa powinna być przede wszystkim aktualna. Materiały nigdy nie powinny trafiać do redakcji spóźnione np. z powodu wydłużonego procesu akceptacji klienta.
  4. Bądźmy przygotowanie merytorycznie do rozmowy z dziennikarzem na tematy poruszane
    w wysyłanych komunikatach – znajomość branży oraz umiejętność prowadzenia rzeczowej rozmowy jest w przypadku pr-owców warunkiem koniecznym.
  5. Trzymajmy się ustalonych terminów – jeśli obiecujemy dziennikarzowi pozyskanie dodatkowych informacji lub komentarza eksperta, pamiętajmy o wysłaniu ich na czas. Jeśli wiemy, że nie będziemy w stanie dostarczyć materiałów na czas, poinformujmy o tym z odpowiednim wyprzedzeniem.
  6. Podchodźmy z szacunekiem do pracy innych osób – nie zawracajmy dziennikarzom głowy bez potrzeby. Jeśli mamy poczucie, że dzwonimy do nich tylko po to, aby spytać czy wysłana przez nas informacja dotarła i nie mamy im nic więcej do powiedzenia, to lepiej sobie odpuśćmy. Dobry konsultant traktuje kontakt z dziennikarzem jak wyzwanie: mam fajny temat i muszę go jakoś przekonać, że warto go poruszyć. Na dłuższą metę, tylko takie podejście może zaprocentować.
  7. Przed wysłaniem materiałów prasowych, postarajmy się dowiedzieć, co jest dla dziennikarzy interesującym tematem i czego potrzebują. Najlepszy znany mi rzecznik prasowy przed zorganizowaniem konferencji prasowej zawsze konsultował z dziennikarzami, z kim chcieliby się spotkać i jaki temat poruszyć.
  8. Nie bójmy się po partnersku rozmawiać z dziennikarzami. Jeśli wierzymy, że temat jest ważny dla czytelników, starajmy się go w taki sposób przedstawić, aby przekonać dziennikarza do publikacji.
  9. Nie zapominajmy, że dziennikarz jest cały czas w pracy. Jeśli nie możemy jeszcze jakiejś informacji podać do wiadomości publicznej, nie zdradzajmy tego w ogóle. Wypowiedzi poza protokołem nie istnieją. Bierzmy także pod uwagę, że wyróżniając jednych, możemy się narazić na gniew innych.
  10. Traktujmy dziennikarzy jak ludzi, którzy mają swoje pasje i zainteresowania, lepsze i gorsze dni.
    Z niektórymi łatwiej nawiązać kontakt, z innymi trudniej się dogadać. Mimo wszystko warto
    o to zabiegać. Wielu dziennikarzy, których udało mi się poznać, to naprawdę uroczy ludzie o wielu zainteresowaniach, z którymi można porozmawiać praktycznie na każdy temat.


Iwona Kubicz, Prezes Zarządu Procontent Communication

Super strateg, dobry rzemieślnik i odważny przywódca – to co czytasz kształtuje ciebie jako profesjonalistę

Nie ulega wątpliwości, że kluczem do skutecznej kampanii PR jest dobra strategia. Myślenia strategicznego warto wiec uczyć się od najlepszych – na przykład korzystając z doświadczenia osób z tzw. wielkiej czwórki globalnych firm doradczych.

Czytaj więcej

Trudna sztuka prowadzenia media relations

Relacje z mediami to w dalszym ciągu podstawa PR-u – dobrze prowadzone zawsze są w cenie. Rzecznik lub PR-owiec, który zbierze interesujące dane na czas, pomoże autoryzować tekst, czy zaproponuje wyjątkowy temat na wyłączność, był, jest i będzie przez dziennikarzy ceniony.

Czytaj więcej

Recepta na dobre media relations – wywiad

Wśród polskich PR- owców coraz częściej mówi się o końcu klasycznego media relations. Czy Pani, jako juror międzynarodowych konkursów, również tak uważa ? Czy oceniając projekty PR  bierze Pani pod uwagę jakość media relations?

Moim zdaniem relacje z mediami to podstawa dobrego PR-u. Dobrze prowadzone zawsze są w cenie.  Dziennikarze coraz bardziej potrzebują  pomocy przy zbieraniu danych i opracowaniu ciekawych tematów.  Konsolidacja wydawnictw wymusza na nich coraz szybsze tempo pracy i opracowanie znacznie większej liczby materiałów niż to miało miejsce w latach ubiegłych.  Dobry rzecznik lub PR-owiec, który zbierze interesujące dane na czas, pomoże autoryzować tekst, czy zaproponuje wyjątkowy temat na wyłączność, jest przez dziennikarzy ceniony.

Oceniając projekt, zarówno prowadzony przez moich konsultantów, jak i  pochodzący z innej agencji, biorę przede wszystkim pod uwagę efekty medialne kampanii. Zadaję sobie pytania: czy prowadzący projekt „ugryzł” temat z każdej możliwej strony? Czy zaproponował  nowatorskie podejście do tematu? Czy autor kampanii, dbając o wizerunek Klienta, w pełni wykorzystał rosnące zapotrzebowanie na tematy kontrowersyjne, przełamujące konwencję, budujące napięcie?

Czytaj więcej